Agnes’ abrikoskompot: Nem sukkerfri abrikoskompot med vanilje

DSC_2300 abrikoskompot

Agnes’ abrikoskompot: Nem sukkerfri abrikoskompot med vanilje.

Jeg har en rigtig god kollega der hedder Agnes. Jeg arbejdede med Agnes for snart 20 år siden og har nu heldigvis fået fornøjelsen igen. Agnes møder altid kolleger og lånere på biblioteket/ i bogbus med et smil. Agnes har bibliotekar og menneske-hjertet på rette sted, og det kan man mærke, både lånere og kolleger. En solstråle, der spreder glæde og smil. Ja bliver jo helt rørstrømst, men solstråler i hverdagen skal man sætte stor pris på og det gør jeg! 🙂

I sidste uge havde Agnes fødselsdag og inviterede på morgenbrød til kollegamorgenkaffen. Skønt at starte med smil og fødselsdagssang. Agnes fortalte, at det egentlig var meningen, at vi skulle have smagt hendes hjemmelavede abrikoskompot, men at hendes fødselsdagsgæster var kommet til at spise det hele! Det må siges at være et godt tegn, når gæsterne tømmer fadene! 🙂DSC_2297“Abrikoskompot. Det lyder vel nok lækkert! Hvordan laver du mon det?” spurgte jeg interesseret. “Jamen det er bare tørrede abrikoser udblødt i vand og blendet” sagde Agnes. Det lød jo legende let og tænk sig, abrikoskompot helt uden sukker?! Lækkeri uden sukker, er det muligt?? Ja sådanne gode ideer samler jeg på! Dem er der ikke for mange af, altså lækkerierne helt uden sukker.

Tak til Agnes. I det følgende skal du høre om mit forsøg på at gøre Agnes abrikoskompot-kunsten efter. 🙂

Opskrift på abrikoskompot med vanilje:

Du skal bruge:

1 pose tørrede abrikoser.

Vand

Evt. 1 tsk vaniljesukker eller marv fra en vaniljestang

Sådan laver du abrikoskompot:DSC_2223

Hæld en pose tørrede abrikoser i en skål. Hæld vand ved så det dækker. Lad stå et døgns tid.

DSC_2276Jeg synes ikke rigtigt det kolde vand udblødte abrikoserne nok, så dagen efter hældte jeg abrikoserne i en gryde med vand og det hele og simrekogte 45 minutter ca. Dét fik abrikoserne til at suge vand! Har ikke nået at spørge Agnes, om hun også plejer at koge i abrikoserne?
DSC_2281 Bløde udkogte abrikoser. Lækre og flotte er de også. DSC_2283 Nå men abrikoskompotten er så nem, at det eneste der nu mangler er at blende abrikoserne og evt. smage til med lidt vaniljesukker. Jeg hældte abrikoserne i en høj skål, for at undgå at få abrikos-splat ud i hele køkkenet.  DSC_2284 Min stavblender kom i brug. Fantastisk instrument. Hvad skulle man egentlig gøre uden??DSC_2288Vroom, vroom! Smag evt. til med lidt mere vanilje.
DSC_2291 Voila! Så er der abrikoskompot. Smuk, lækker, sundt. LHCF-style tænker jeg? Jeg ved ikke så meget om LHCF, men tænker at tørrede abrikoser vel er LHCF. Ved du mere? Kan du gøre mig klogere?

Er du på kur, og har du en sød tand, er det jo en fantastisk lækker marmelade/desserttilbehør man kan få lavet her, og sund ovenikøbet Der er jo selvfølgelig en hel del kalorier i tørret frugt, men i forhold til almindeligt sukkerstift marmelade er det jo et meget sundere alternativ?DSC_2296Abrikoskompotten smager fantastisk på en nybagt bolle, på toppen af en ostemad, som tilbehør til ost eller efter Agnes anvisninger: som topping på is?

Uhm! Verdens nemmeste abrikos-kompot.

Tak for inspiraiton til søde Agnes. Hun får et ekstra smil i morgen! 🙂
DSC_2298

Mere inspiration

3 Kommentarer

  1. […] uger siden den lækreste sukkerfrie abrikoskompot, efter min kollega Agnes’ anvisninger. Du kan læse om abrikoskompotten her. Jeg havde ikke helt fået brugt kompotten, den var faktisk basis for småkagerne. Friskbagte […]

  2. Signe 4. februar 2014 af 08:11- Svar

    Allerførst tak for en skøn blog; jeg har fundet inspiration i mange af dine opskrifter 🙂
    Nu er jeg bestemt ikke nogen guru på området, men jeg tror ikke, kompotten kan kaldes LCHF-venlig.. I tørret frugt er både frugtsukker- og kalorieindholdet så at sige “komprimeret”, hvilket medfører, at man ved at spise tørret frugt får markant flere kulhydrater (fra frugtsukkeret) og kalorier, end hvis man spiser frisk frugt. Om der sker nogen ændring, når man udbløder den tørrede frugt, tør jeg ikke gøre mig klog på..

    • Gitte Hansen 4. februar 2014 af 20:23- Svar

      Hej Signe
      Tusind tak for din søde hilsen, dejligt du synes om bloggen. Tak for din hjælp til opklaring. Der kan du bare se hvor lidt jeg ved om LCHF. Tja tjo, så sund er abrikoskompotten ikke, men jeg tænker alligevel at den er sundere end kompot sødet med sukker?
      Dejlig nem er den ihvertfald at lave 🙂
      Håber du har lyst til at blive hængende her på bloggen. 🙂
      Mange hilsner
      Gitte

Læg en kommentar