Sunde fedtfattige frugtboller med abrikos, kardemomme og mandler

Idag skulle der være personalemøde på mit arbejde. Vores chef kiggede forbi. Det er effektive, produktive, seriøse men også hyggelige møder vi holder os.

Vi har et lillebitte kontor at mødes i, og jeg kan godt lide hvis vi samles om noget hjemmelavet brød. Der er altid hjemmelavede småkager i småkagedåsen, og nybagt brød til møderne. Synes SÅ meget bedre om nybagt brød fremfor færdigkøbte rundstykker. Møderne bliver ligefrem bedre synes jeg og mine kolleger bliver mærkbart gladere. De er glade i forvejen, men de bliver endnu gladere.   😉

Dagens mødeboller skulle være sunde, mættende, grove, søde. Det blev en variant med abrikos, mandler, kardemomme og flydende sød.

 

Hurtige frugtboller med abrikos, mandler og rosin

Jeg synes godt om at trække elementer fra mit fritidsliv ind på arbejdspladsen, ligesom arbejdslivet jo også trækker elementer med ind i mit fritidsliv. Det fylder f.eks. en hel del af min tankevirksomhed og min vågne tid. For mig giver det mening og glæde at tage hjemmebag med på arbejde. Det får mine verdener til at hænge sammen 🙂

For mig er det ikke de store kraftanstrengelser det kræver at tage nybagt brød med (selvom det lyder vildt overskudsagtigt). Jeg skal ikke stå op før hønsene og ælte dej, hæve dej osv. Jeg har altid en kæmpe “spand” grunddej i køleskabet (koldhævet) der kan varieres i det uendelige og det er nemt at tage en portion fra til f.eks. krydrede frugtboller eller madbrød.

Abrikos/mandelboller med kardemomme

Jeg tager dejen fra aftenen før og blander krydderier og tørret frugt i. Om morgenen skal jeg så kun lige tænde ovnen og lægge “klatbollerne” på bagepladen. De skal bage 20 min ved 200 gr. varmluft. Jeg bager dem sammen med familiens morgen/frokost-boller, og det hele kan som regel være på en bageplade.

Hvis man planlægger det godt og får lidt øvelse så kan man faktisk trylle hjemmebag om morgenen uden de store armbevægelser.

Jeg plejer at fylde frugtbollerne med rosin, æble, kardemomme og kanel (er vild med denne blanding), men jeg synes vi trængte til lidt variation.

Bollerne er også gode med tranebær og kardemomme, pærer/ ingefær, banan/chokolade eller hvad du foretrækker? Prøv dig frem.

Jeg fandt en pose abrikoser i skabet, mandler har vi masser af, lidt rosiner og så kardemomme. MEGET kardemomme. Kardemomme er fantastisk i brød. Altid! Jeg puttede også lidt stødt ingefær og 1 tsk flydende sødemiddel i. Abrikoserne er nemmest at klippe i småstykker synes jeg. Mandlerne skal bare hakkes groft.

Så var dejen klar til ovnen. Bagetid ca. 200 grader varmluft i 20-25 minutter. Husk en skål vand i bunden af ovnen, så hæver bollerne bedre og skorpen bliver bedst.

Har du en rest müsli med tørret frugt, nødder og havre f.eks. så bland det endelig også gerne i dejen. Så får du bare lidt grovere müsliboller der også smager også skønt. Få lidt mere udførlige anvisninger på opskrift og dej her

Ingredienser til abrikos/mandel-boller med kardemomme

Billedet viser skålen med min koldthævede “grunddej”. Jeg tog lidt af dejen fra til abrikosbollerne, jeg brugte dog ikke alt den dej der var i bøtten 😉

Abrikos/mandelboller med kardemomme

Morgenbollerne med abrikos var lækre. Søde, sprøde og mættende. Nemme og gode mødeboller hvor der kan gumles og snakkes imens og hvor man ikke behøver håndtere service og bestik. Der skal nemlig slet ikke smør og pålæg på bollerne. Tænk at så lækre boller ovenikøbet kan høre til i den fedtfattige kategori.

Hav evt. et par stykken i tasken du kan gumle på inden indkøbsturen. Det virker skulle jeg huske at sige. De tager sulten og tilfredsstiller samtidigt den søde tand.

Læg en kommentar