Tuno. Kom med på endagstur til Tunø.Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøDet er sommer. Solen har skinnet fra en skyfri himmel i ugevis og verden – eller sommerDanmark – ligger for vores fødder.

Vi holder ferie i Danmark eller #staycation, som det vist også kaldes, og med det skønne sommervejr vi har haft i alle vores ferieuger, har det været en sand fryd og fornøjelse at holde ferie hjemme i Danmark.

Faktisk ville vi nu også nyde ferien i Danmark selvom vejrguderne havde tilsmilet os knap så meget. Hedebølge non-stop, mindre kan også gøre det, men den tager vi da gerne med 🙂

Hvor er vi da bare nogle heldige kartofler. Vi kan gå i skyggen når og hvor vi vil og med valgfrie kølige drikke i glasset. Jeg sender mange kærlige tanker til mine arbejdende kolleger og I andre, der må svede på varme kontorer. Håber I klarer den! Gid jeg kunne sende jer lidt solskinstimer!

Heldigvis har weekendvejret jo også været komplet skønt og det var dig velundt at du også får del i de lækre sommer-solskinstimer <3

Tunø – endagstur med færgen til bilfrie Tunø

Denne sommer har vi været på en del småture på cykel, i bil og også med færge. Vi har primært besøgt steder vi aldrig har været før og i dag skal du høre om en af den slags ture – nemlig en endags-tur til dejlige Tunø, der ligger ud for Hov og Saksild og meget tæt på Samsø. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie Tunø

P.g.a. Corona er det lige nu gratis at tage med på mange små færger i Danmark og det benyttede vi os af.

Vi bookede plads om bord på Tunø-færgen og krydsede fingre for at vejret holdt. Heldige os. Også denne dag skinnede solen fra en skyfri himmel. Ja faktisk var det så varmt, at vi nærmest blev stegt på Tunø og kun orkede at slentre meget langsomt rundt med hyppige pauser hvor vi enten drak vand i litervis eller smurte os ind i solcreme.

Men hvor vi nød turen. Det var bare den dejligste tur! 🙂Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøCorona-spøgelset lurede i baggrunden, så selvfølgelig bar vi mundbind på færgen. Jeg håber virkelig snart at der kommer en Corona-vaccine, så vi alle slipper for at skulle trække vejret igennem en maske. Pyh det var varmt og ret klaustrofobisk at sidde med masken på, på færgen, men vi vænnede os efterhånden til det og kunne til sidst koncentrere os om at nyde overfarten.

Her ser du mig lige efter vi er kommet i land og jeg har flået masken af. Hvilken befrielse! 🙂Færge-sejladsen tog 1 time og vi sad på dækket og brugte turen til at spise vores medbragte madpakker.

Vi faldt i snak med andre Tunø-rejsende og stemningen var rar og afslappet. Det var tydeligt at det er feriesæson og at alle var ude for at få en god oplevelse – der var ingen stress og jag – en rolig og smuk færgetur, hvor vi også kunne nyde udsigten og den smukke indsejling til Tunø havn. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie Tunø

Man kunne virkelig godt se på mængden af lystskibe, at sommervejret var pragtfuldt, for der var propfyldt med lystsejlende på Tunø. Turister sad ombord i deres skibe og nød livet, imens bølgerne klukkede stille. Skønt!

Jeg elsker bare når vejret gør noget godt for mennesker, så flest mulige får mest muligt ud af ferien eller driverlivet 🙂

Tunø er en bilfri ø, så det var helt magisk at gå i land og fornemme den ro der er, når der ingen baggrundsstøj er fra larmende biler. En øde ø kunne man vel næsten kalde det, altså lige bortset fra at indbyggertallet på omkring 100 er mangedoblet i turistsæsonen, så helt øde var den ikke. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøDe lokale fortæller at det har været svært at følge med efterspørgslen under Corona, hvor mange dagsturister har lagt vejen forbi øen, godt hjulpet af den gratis færgefart.

Taknemmeligheden og imødekommenheden overfor turisterne er stor, selvom man godt kan forstå hvis turistmængden har været udfordrende for de lokale, der skal bo i menneskevrimlen og have en hverdag til at fungere i det daglige. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie Tunø

På færgelejet finder man det lille Tunø røgeri, hvor man kan spise en lækker frokost eller købe kolde drikke. Småt men godt, for der var ikke mange borde, men der var rigeligt med plads til alle og udsigten var skøn. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøØen er som sagt bilfri og den er ca. 8-9 km lang, så man kan snildt gå turen rundt på 2-3 timer (medmindre det er bagende varmt) og det vil også være en god at tage cyklerne med.

Der er flere ruter rundt på øen, hvor man kan skære hjørner af og forkorte turen. Vi havde Kallehunden med på tur, så vi besluttede at nøjes med at gå tværs over øen, en tur der tog 2 timer i slow motion med mange pauser.Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøVi orienterede os på kortet man ser, når man kommer i land. Det er et rigtigt fint oversigtskort, hvor man også kan læse lidt om øens historie, så gør du gerne holdt dér. Vi ankom 12.10 og skulle med retur 16.40, så vi prioriterede gåtur og natur fremfor restaurantbesøg og planlagde vores rute på kortet.

Vi droppede ind på det lokale bryggeri, hvor det siges at herren i huset brygger øl og konen laver is. Fin fordeling og er du vimmer, hvor de styr på det! Vi smagte isen og den var vi mega-meget begejstrede for.

Vi prøvede en vaniljeis og jordbæris, men var ikke helt friske på at prøve chokoladeisen med porterøl i – så dristige var vi ikke, men nu fortryder vi alligevel lidt at vi ikke prøvede lykken 🙂Tunø - endagstur med færgen til bilfrie Tunø

Se lige et fint isbæger – genanvendeligt og det hele. Genialt koncept. En lille is men i særklasse. Kvalitet fremfor kvantitet. Lidt men godt.

Sommerens bedste is, hvis du spørger mig og det fortalte jeg også til brygmesteren, der passede butikken den dag vi var der. Man skal huske at give velfortjent positiv feedback, så det gør jeg altid, når lejligheden byder sig, og det vækker altid jubel og glæde. Anerkendelse og ros er guld værd for alle. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøVi gik forbi dette hyggelige sted, hvor man kunne få lette serveringer i haven. Det fine sted hedder “Galleriet” og vi talte om, at hvis vi kunne nå det, så ville det være skønt med en kop kaffe i skyggen fra trækronerne her.  Det nåede vi desværre ikke, men det prøver vi da bare næste gang. Det så bare rigtigt hyggeligt ud i gårdhaven 🙂

Det kendetegner alle serveringssteder på Tunø, at der hersker fred og ro og ingen stress. Selvom der var fyldt ved alle borde, fornemme man ingen travlhed. Det er som om at tiden er sat lidt i stå på Tunø og det er bare noget af dét der gør øen så skøn at besøge. Hvorfor skynde sig? Ja hvorfor egentlig 🙂
Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøTunø er kendt for sit fyrtårn, hvorfra man kan se den flotteste udsigt. Vi havde glædet os, men desværre var fyrtårnet lukket p.g.a. Coronarestriktioner. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøDet er helt exceptionelt, at fyrtårnet samtidig fungerer som kirketårn. Det er vist ikke set andre steder i Danmark, mig bekendt, men sikke da en god idé og smart at slå to fluer med ét smæk, på den lille ø.

Næste gang håber vi at kunne få lov til at komme op i tårnet. Jeg kan sagtens forestille mig at udsigten vil være meget smuk og det havde været et helt fantastisk syn, på en dejlig sommerdag som denne.
Tunø - endagstur med færgen til bilfrie Tunø
Vi gik en tur rundt på den stemningsfulde ø og nød roen og freden der.

Der var en sværm af sommerfugle omkring sommerfuglebuskene og kirkegården var helt speciel, for gravstenene var meget gamle. Det er tydeligt at der ikke er mange beboere på Tunø og familiegravstederne sløjfes sjældent og går derfor mange år tilbage. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie Tunø

Man kan fornemme meget lokal kulturhistorie ved at besøge en kirkegård og vi studsede over gravstenene med tekster som “Enkefru……efter sognefoged…..” meget karakteristisk at det kun var vigtigt – og nødvendigt for at “tegne” kvinden” – at mandens arbejdstitel blev nævnt på gravstenene. Meget karakteristisk for datiden og hvor er der da – heldigvis – sket meget på den front siden, i ligestillingens navn.

På kirkegården ved Tunø havde man indrettet en mindelund, hvor man stemningsfuldt havde placeret de gamle gravsten fra sløjfede grave. Så dejligt at mærke, at man stadigvæk på denne måde kan mindes og sende eftertænksomme tanker til de afdøde. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie Tunø

På andre kirkegårde ser man ofte gravsten fra sløjfede gravsteder stå i en “skammekrog” i et hjørne af kirkegården, men på Tunø var der virkelig respektfuld værnet om de gamle sten og på den måde blev afdøde menneskers historie stadigvæk prioriteret.

Det kan jeg godt lide.

Det var dejligt at mærke og vi brugte en del tid i den skønne mindelund. Gid andre kirkegårde kunne indrette mindelunde som denne.
Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøDet er super nemt at finde rundt på Tunø og man kan simpelthen ikke fare vild, for man kan næsten se land fra alle steder på øen.  Vi gik tværs over øen og gik og faldt i snak om de sjoveste ting – ja det kan man, når man har ferie og god tid og det er bare det bedste 🙂

“Hvordan mon de høster halmen på markerne, når man ikke kan få en mejetærsker med på færgen?” ja sådan gik vi og funderede over stort og småt. Herligt 🙂

Vi beundrede dufte og fugle og den smukke himmel, hvor skytoppe gled langsomt og malerisk forbi. Insekterne summede og varmen fik luften til at sitre. Samsø kunne vi se tæt på og vi kunne skimte Århus, Helgenæs og Ebeltoft i det fjerne. Vi skulle have haft kikkerten med, så husk du gerne det 🙂Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøPå Tunø kommer pulsen helt ned og vi nød virkelig at slentre tværs over øen, selvom der var mega-varmt.

Vi havde fyldte vandflasker med og heldigvis kunne vi tanke vand op på shelterpladsen eller grillhytten, som den vist også kaldes. Der er også toilet her og det var dejligt, at der var tænkt på det til landevejens farende svende som os 🙂

Se lige hvor smukt markerne står. Kornet har den fineste farve. Vi talte om, at det vist var byg? Ja hvad ved vi, sådan nogle bybørn som os, men det var ihvertfald kornaks vi ikke havde set så tit før. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøVi nåede ned på stranden og nød den friske brise. Varmen inde på øen var stegende, så det var en hel befrielse at komme ned til havet og blive luftet godt igennem. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøDen lille Kallehund klarede turen så fint og bare rolig, den fik vand mange gange på turen og blev også båret et stykket af turen, da den blev træt i benene. Ja med de temperaturer skal vi man tage særlige hensyn til både to- og firbenede.:-)Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøDer ligger mange sommerhuse drypvis rundt på Tunø og grundene ligger hen som naturgrunde. Her ser du et lækkert sommerhus-nydningssted ved stranden. Sikke da en herlig plet. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøVi fortsatte turen rundt om øen til færgelejet og kom forbi den lille campingplads, hvor der var mange der havde slået lejr i telt eller i de små campinghytter. Der var kamp om skyggepladserne, men stemningen var god, langsommelig og sommerferieagtig. Der blev badet, svømmet, leget vandkamp og slentret rundt.

Totalt lækkert sommerferiested 🙂Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøCampingpladsen er lidt primitiv, men mon ikke det netop er dét man drages af, når man vælger at campere på Tunø? Jeg tror det.

For mig ville det også bare være et ekstra plus, at der ikke er alt for meget hurlumhej, hoppepuder og larmende gøgl. Der var naturpladser, udekøkken, bad og toiletter – alt det vigtigste og det mest nødvendige. På en dejlig sommerdag som denne, var det fuldt tilstrækkeligt for naturen har jo alt hvad dit hjerte ellers kan begære.

Vi sluttede vores gåtur ved færgelejet, hvor vi ankom til lystbådehavnen igen. Der var helt stille og lystsejlerne så virkelig glade og lykkelige ud og det kan man jo virkelig godt forstå 🙂Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøVi var heldige at kunne købe en hurtig kop kaffe på Tunø Røgeri – for selvom det er varmt, kan vi nemlig sagtens drikke kaffe. Se lige et skønt sted <3

Havde vi haft bedre tid, havde vi nok nydt en lækker aftenservering her 🙂Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøFærgehjemturen gik fint, selvom der var stuvende fuldt med mennesker på dagens sidste afgang. Vi nåede ikke at få en plads på dækket, men måtte sidde indendørs men det gik ok. Det var bagende varmt, så da vi ankom til Hou, var vi både trætte, sultne og tørstige.

Det var den smukkeste sommeraften og der er virkelig smukt i Hou, alt for smukt til bare hurtigt at suse hjem i bil, blev vi enige om.Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøVi gik lidt rundt på havnen og fandt Cafeen Hou Havn, der ligger så smukt lige ud til lystbådehavnen og med fuld udsigt til havet. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøDet var en fin lille café med en sød og venlig betjening. Kallehunden fik skam serveret en fyldt drikkeskål med vand og maden var klar på få minutter. Vi var sultne og nød en lækker portion Fish and chips med og halløj en lækker fisk, siger jeg, der jo ellers ikke er fiskespiser.

Der var lækkert dip til anretningen og det var en helt perfekt servering til sultne os 🙂Tunø - endagstur med færgen til bilfrie Tunø

Da vi havde spist, gik vi en stille aftenslentretur langs molen.

Der var helt stille og lystbådene prøvede at sejle om kap, men der var slet ingen vind, så det var vist en håbløs kamp. Mon ikke også det mest bare handlede om at nyde livet for sejlerne dér på havet? Jeg tror det.

På så smuk en aften som denne, var konkurrencementaliteten vist ikke så stor, der var det vist mest aftennydningen der var i høj kurs og det forstår man jo godt. 🙂Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøBilen var varm og vi havde ikke meget lyst til at slutte den dejlige dag. Det var én af de dage, og én af de udflugter, man bare ikke har lyst til at tage hjem fra. Tunø - endagstur med færgen til bilfrie TunøHermed en stor anbefaling til dig – du må da prøve en tur til Tunø.

Hvis du ikke har hund med og hvis det ikke er hedebølge, burde du kunne nå øen rundt før I skal retur med færgen igen samme dag. Du kan jo også vælge at tage en overnatning på øen? Der er både campingpladsen og bed&breakfast- overnatningsmulighed på øen.

Hvis du ikke har energi til at gå øen rundt selv, så kan du få et lift af øens traktor, som kører turister rundt. Her er det også muligt at lidt gode ø-historier med af en lokal guide, så vidt vi kunne læse os til, men måske det kun er i højsæsonen? Tjek det evt. lige ud før din afrejse.

En skøn tur på Tunø og den blev bare helt perfekt. En magisk dejlig sommerdag, som vi vil huske altid. Tunø vil vi helt sikkert vende tilbage til, måske med cyklerne næste gang? Måske ses vi? 🙂