Pisk fløden til blødt flødeskum. Vend den kondenserede mælk forsigtigt i flødeskummet med en dejskraber. Tilsæt evt. lidt vaniljesukker også.
½ liter piskefløde, 1 dåse kondenseret mælk, evt. 1 tsk vaniljesukker
Vend 6 spsk kold rabarberkompot forsigtigt i ismassen. Smag iscremen til og tilsæt evt. lidt ekstra kompot/citronsaft/revet citronskal, hvis den er blevet for sød. Isen smager mindre sødt, når den er frosset.
Fordel ismassen i en fryseegnet form. Jeg brugte en gammel isbøtte. Fordel 3 spsk rabarberkompot på toppen og lav swirls/mønstre med en kniv eller gaffel.
Dæk formen til og stil isen i fryseren i ca. 4-5 timer, eller til den er frosset. Tjek den undervejs, hvis du er utålmodig.
Tag gerne isen ud 5-10 minutter før servering, så er det nemmere at lave kugler. Servér gerne din rabarberis med lidt ekstra syrlig rabarberkompot på toppen. Rabarberpure eller rabarbersauce kan også bruges.