Rør gæren ud i det lunkne vand. Tilsæt sukker og olie. Tilsæt melet lidt efter lidt sammen med saltet. Dejen bliver fast men klistret. Brug gerne køkkenmaskine eller rør dejen med håndkraft. Stil dejen til hævning et lunt sted ca. 45 minutter (gerne i ovnen på 30 grader)
Pensl en bradepande med olie og fordel dejen heri. Min form målte 27x30 cm. Lad nu dejen hæve ca. ½ time igen et lunt sted (gerne i ovnen v. 30 grader)
Skyl tomater og asparges og dup dem tørre. Knæk/skær den nederste hårde del af aspargesene fra
Tænd ovnen på 200 grader varmluft. Pynt nu foccaciabrødet, ved at lægge asparges på toppen, gerne lidt forskudt. Pres dem lidt forsigtigt ned i dejen. Halvér tomaterne og sæt dem på som blomstertop. Pensl asparges, tomater og brødets overflade med olie og drys med rigeligt flagesalt/groft salt
Bag nu brødet ca. 25-30 minutter v. 200 grader varmluft (225 grader alm. ovn). Hold øje med brødet. Det er færdigt, når det er sprødt og gyldent.
Brødet serveres lunt, men smager også godt koldt. Opbevares i køleskab, så kan asparges'ene bedre holde sig