Skyl blomkålet og fjern stok og stilke. Del blomkålet i små buketter. Kog blomkålet i en gryde i ca. 10 minutter eller i mikroovnen 6-8 minutter. Blomkålet skal stadig være lidt bidefast. Gem lidt af kogevandet til senere.
Smelt smørret. Tilsæt bouillonterning og mel. Tilsæt mælk og blomkålsvand. Pisk godt, til melet er rørt ud.
Lad saucen koge op og tykne. Tag gryden af blusset og lad saucen køle lidt.
Del æggene og pisk hviderne stive.
Tilsæt æggeblommerne saucen. Tilsæt salt og peber.
Hæld den opbagte æggesauce over de kogte blomkålsbuketter og rør rundt.
Vend til sidst æggehviderne forsigtigt med rundt.
Smør et fad med smør og drys med rasp (så hænger din gratin ikke i). Mit fad målte ca. 24x30 cm
Fordel gratinmassen i fadet og drys med rasp, så bliver toppen dejlig sprød.
Bag gratinen v. 175 grader varmluft (200 gr. alm. ovn) i ca. 45 minutter. Stik evt. i gratinen med en strikkepind undervejs. Den er færdig, når den er gennembagt og sprød og gylden på toppen.
Serveres straks. Gratinen vil synke lidt sammen efter den er kommet ud af ovnen.