Overhæld stegen med kogende vand, det vil få rillerne til at åbne sig. Drys med rigeligt salt også godt ned imellem rillerne. Sæt flæskestegen i en kold ovn på 100 grader varmluft (125 gr. alm. ovn) i 3 timer, eller 125 grader varmluft i 2 timer
Hæld jævnligt vand ved, ½ liter af gangen. Stegen behøver ikke ligge på en rist. Hold øje - og når stegens kernetemperatur når 63 grader skruer du temperaturen op på 225 grader varmluft, nu ved grilleffekt. Nu skal sværen grille og boble op.
Hold godt øje med den! Det tager ca. 10-15 minutter. Pas på sværen ikke bliver brændt. Stegens kernetemperatur skal helst max. kun nå op på 65 grader. Hold lidt øje med temperaturen også.
Når sværen er sprød, skal stegen hvile i 20 minutter. Pak den underste del af stegen ind i stanniol. Dæk ikke sværen til, så bliver den blød!
Imens stegen hviler, bager du sovsen op af stegeskyen. Kog fadet af, som stegen har stegt i, og hæld også denne stegesky med i sovsen. Jævn, farv med kulør og smag til med salt og rødkålssaft/ribsgele.