Spaghetti Bolognese på fjeldtoppen. Fjellhytten kalder!

DSC_6345Livstegn fra bagenørden! Der er liv! 🙂

Ferien tilbringes lige nu i Norge, hvor livet leves på kanten eller rettere på toppen af klippen. Hytten er primitiv. Der er strøm javist. Der er ovn javist, men faciliteterne er pauvre, nettet er langsomt, grænsende til dødt og vejret melder efterår.

Udsigten og omgivelserne er der derimod intet at udsætte på. Kan du mon skimte det på billedet her? Vi bor på toppen af skråningen med udsigt til Sognefjorden 6 timers kørsel oppe i Norge. Udsigten er ubeskrivelig! Vand og bjerge så langt øjet rækker. Temperaturen skulle bare lige have 10 grader mere på plussiden, så var den hjemme! 😉

Jeg ville så gerne have lagt flere billeder på, men internetforbindelsen forbyder mig at uploade mere end 1 foto pr. indlæg (ellers bryder alt sammen).

JEG er, mellem os sagt, også tæt på at bryde sammen. Vejrudsigten ser ikke god ud. Slet ikke. Den varsler regn i ugevis. 15 ml dagligt. Hytten er pauver, der er intet TV. Heldigvis er mine teenagere glade og lykkelige, det er vist moren det er værst for. Det piner mig at vi efterlod sommeren! Vi havde 2 dage i Oslo i høj sommervejr, der skulle vi vist vejrmæssigt set være blevet, men vi ville i det høje nord og sejle på de dybe fjorde, så må vi tage (det dårlige) vejr med.

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg stemte for Italien da ferien blev planlagt, men flertallets magt rådede og ja nu er vi her og udsigten er da fantastisk selvom dryp dryp…regnvejrsdepressionen lurer!

Da vi ankom igår skinnede solen og humøret var væsentligt højere. Vi spiste Spaghetti Bolognese i solskin, dog indendørs da det blæser en strid pelikan heroppe på toppen af fjeldet. Alt mad smager bedre og bliver smukkere i smukke omgivelser.

Vi er madmæssigt set altid rustet til tænderne når vi skal til Norge. Alt er frygteligt dyrtså der er storprovianteret og alle køletasker fyldte hjemmefra.

Maden skal være nem, hurtig og let at transportere. I går spiste vi f.eks. Spaghetti Bolognese. Hakket oksekød blev taget frosset med hjemmefra og tøede langsomt op undervejs. To glas pastasauce fra discountbutikken og vupti. Spaghetti Bolognese på toppen af klippen.

Service er det pauvert med. To gryder, 4 gafler,  ingen grydeske, 3 drikkeglas und so weiter, men det lykkedes os alligevel at lave et anstændigt måltid i går, takket være pastasauce på glas.

I dag spiste vi cuvettesteg, også medbragt frosset hjemmefra, mere herom en anden dag, hvis det lykkes mig at få uploadet et billede igen. Suk.

Sikke et pive-indlæg. Jeg skal ikke klage, men alligevel er det SUK at sidde indespærret i en træhytte p.g.a. regn selvom udsigten er god. Udsigten er god, men vejrudsigten dårlig.

Prøver at lade være med at sukke for højt, men er vist alligevel en pestilens for min familie. Eneste trøst er at vi ikke er i telt og at børnene ikke er små og grædende. Der bliver spillet Matador, Yatzy, sovet middagslure og idag bagte vi boller (med færdigblanding, andet kunne jeg ikke overskue) og lavede varm kakao. Boller og varm kakao er ALTID godt for humørbarometret i dårlig vejr. Mere om det en anden dag, hvis netforbindelsen vil.

Vi bruger alle kneb for at komme i lidt bedre humør. Ja selv markblomster har vi   plukket i silende regn.

Det har været en god ferie til nu. De første dage boede vi på en campingplads ved Oslo. Faktisk den campingplads der ligger lige overfør Utøya og hvorfra mange sårede unge mennesker blev reddet i land. Det var slemt for mig at opholde mig der! Den smukke idylliske udsigt til skærgården og så alligevel ikke. Konstant så jeg de mareridtsagtige scenarier for mig med sårede, døde og en vanvittig Breivik med maskingevær.

Intet bliver det samme i Norge efter Utøya og det var slemt for mig at bo så tæt på. Mindestene, blomster og bamser. Det var slemt for en mor at opleve, mine børn har den alder som mange af de omkomne. Frygteligt. Vi led alle i familien, voksne som unge. Det var en helt ubegribelig tragedie. Forstår ikke at så stor en ondskab og så meget had kan bo i en ung mand der er opvokset i så roligt og idyllisk et land. Så trist.

Campingpladsen lå tæt på Oslo, som vi besøgte en dags tid. Byen er ikke større end man kan vandre på tværs af den på en dags tid i luntetempo. Der er museer og mange seværdigheder langs Karl Johan som er byens strøg.

Vi spiste is fra Ben og Jerrys isbar og durumruller ved Aker Fæstningen ved Oslo Havn. Vi forelskede os i den rolige by med betalingsring, og begrænset med turister. Hyggelig, rolig, smuk by. Vi kommer bestemt igen! Ja jeg har lyst til at vende om, efter jeg på yr.no tjekkede at vejret i Oslo stadig er 25 grader, sol og 0 mm regn. Jeg er klar på at hoppe på det første fly for at genfinde sommeren (ja indrømmer gerne at jeg er DESPERAT!)

Når regnen ophører har vi planer heroppe. Vi skal sejle på Nærøyfjorden som er på Unescos verdensarvsliste og manden vil absolut køre i en 25 kilometer lang tunnel. FEMOGTYVE KILOMETER!  (overvejer stadig om det er et “must” for mig, det er skisme en LANG tunnel! Jeg får altid katastrofetanker inde i en tunnel, der er ingen undvigepladser. Gys og femogtyve kilometer…..) Vi skal også besøge Jotunheimen hvor vi håber at kunne komme til at se Galdhøpiggen Norges højeste fjeld. Det skal nok blive en god tur, men vejrguder…en stille bøn…..Indstil regnen tak, ellers vender min vinterdepression tilbage før tid!

Nå nu venter en ny krimi, tidlig sengetid og et sidste kig på den smukke udsigt.

Jeg piver ikke. Jeg er bare gladere når solen skinner og øv kan ikke sige mig fri for en smule ferieskuffelse. Det var jo ikke planen at ferien skulle drukne!

Vi ses igen i morgen og hvis internettet vil, får du lidt flere billeder af de smukke omgivelser og den mad der bliver serveret heroppe i fjeldet.

Håber du nyder ferien, spiser lækkert mad og har godt vejr, der hvor du opholder dig 🙂