•  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Bibliotekarer – de overflødige eller de uundværlige?

Indimellem bliver du – kære bloglæser – jo budt lidt af hvert fra min kanal. Du følger med når jeg bager kager, når min gamle hund dør, når jeg falder i svime over min nye grill, når jeg spiser på en lækker restaurant, når jeg skifter job, laver simreretter og bager brød.

Idag kommer du igen med om bag facaden. Spring på, hvis du har lyst, ellers hop af og spring på imorgen igen, når der igen er mad og cookies på programmet. Du er velkommen til hver en tid 🙂

Idag brister bibliotekarhjertet – igen. Ja jeg arbejder som en stolt og glad bibliotekar, der elsker mit job, det er vist ikke nogen hemmelighed.Gitte

Hvad nu?

Jo – en artikel i gårsdagens Weekendavis stødte mig, rørte mig og trådte på mig.  Bibliotekarer fremstillet som “De overflødige”. Det har vi ikke fortjent.

Jeg brænder for mit fag og det er en stor del af mig. Jeg er nødt til at reagere. Jeg håber du bærer over?

Læser du med som bibliotekarkollega, så bliver du fortvivlet. Hele din stand bliver sablet ned i artiklen. Du fortjener ikke at blive såret og stødt. Bliv ikke ked af det. Vi må tage til genmæle og jeg prøver:

“Bibliotekarer leder efter noget at lave”

Ja jeg er provokeret og føler mig trampet på og nedgjort. Udlånstallet falder og bibliotekarene leder ifølge artiklen “efter noget at lave”. Aha – så er det derfor jeg og mine kolleger stormer rundt hver eneste dag? Travle, engagerede og ivrige efter at hjælpe dagens mange spørgende brugere samtidigt med at vi udvikler og bevæger os ud i nye territorier som vidensarbejdere?

“Fri og lige adgang til information” tilbyder vi heldigvis stadig og nu også gerne i samarbejde med eksterne aktører. Biblioteket tilpasser sig, omstiller sig og inviterer folk til at bruge biblioteksrummet og os bibliotekarer på en ny måde. Vi er rummelige. Vi har et bredt kulturbegreb. Heldigvis. Biblioteket er andet og meget mere end bøger. Heldigvis.gittebøgermini

Når du ramler panden mod den digitale mur!

Biblioteket faciliterer det gode møde, og deler gladeligt viden ud.Når vi kan fornemme at borgerne ikke kan finde ud af borger.dk, skat.dk eller det nye rejsekort faciliterer biblioteket at borger og offentlig instans kan møde hinanden. Hvor stiller man de spørgsmål ingen instanser eller telefonsluser kan hjælpe med? På biblioteket.

Vi hjælper den digitale borger godt på vej, når panden er ramlet imod det offentliges digitale mur. Vi møder borgeren, der hvor borgeren er, uanset alder, forudsætninger, niveau og kompetencer.

Vi giver en ligeværdig betjening – til rig som fattig.

Det er vi rigtigt gode til på bibliotekerne. Alle er velkomne. Et bibliotek er en af grundhjørnestenene i et demokrati og en højborg i informationssamfundet.
Vi svarer dagligt og evigt tålmodigt på spørgsmål om: Hvor finder jeg Statstidende, den nye standard for isolering af småhuse, den nye app til Ereolen, bøger om slaveri i romerriget, blanketten til ansøgning om statsborgerskab, noveller fra 60’erne der handler om kærlighed, aviser fra 1920’erne på mikrofilmrulle og krimier der ligner Jussi Adlers?

Google er ikke gud. Altid.

Vi underviser, informerer og leverer viden. “Google gør, at folk selv overtager bibliotekarprofessionens arbejde” ifølge artiklen. I informationssamfundet har bibliotekarer aldrig været vigtigere! Hvad ville et vejnet være uden trafikregler?Hvor godt fungerer et informationsbombardement uden stifindere? Det fungerer ikke. Faren for at juvelen på internettet aldrig findes, er stor.

Hvordan overskuer man mængden? Brugerne har brug for en hjælpende hånd når der søges på internettet. Studerendes litteraturlister er mangelfulde, uden gode tips og råd fra biblioteket. Karaktererne bliver bare bedre med en bibliotekar. Google er ikke gud. Altid.

Biblioteket og bibliotekarer har om nogen forstået at være omstillingsparate og er i årevis blevet skudt i skoene at vi skal følge med. Det gør vi så, fornyer os og efterlever heldigvis et bredt kulturbegreb. Det skal vi ikke hånes for!

2015-07-08 17.24.13

Biblioteket faciliterer strikke- bog- og IT-cafe, og hvorfor rynke på næsen af det?

Et bibliotek og en bibliotekar anno 2015 er stadigvæk formidling af litteratur, men også formidling af databaser og digitale tjenester, bogcafé’er, forfatterarrangementer, integrationsarbejde, IT-projekter, læseprojekter, lektiecafeer, foredrag om digital dannelse, brugerundervisning, børnearrangementer, informative hjemmesideartikler, samarbejde om læring og litteraturformidling til udsatte familier. En stribe projekter der fornyer og udvikler. Bliver du forpustet? Jeg gør, og stolt!

I artiklen hånes biblioteker og bibliotekarer for innovative projekter og evnen til at gå helt nye veje. Jeg føler mig slået. Ramt personligt. Jeg forstår det ikke. Innovation har været mantraet i årevis – det gælder måske kun andre og særlige faggrupper? Bibliotekarer skal bare forblive i de støvede boghaller til de ender som mumier? Er det artiklens budskab?

Jeg er stolt over mine dygtige kreative foretagsomme bibliotekarkolleger ude i det ganske land!

Biblioteket leveret viden  og kvalitet, alsidigt og aktuelt!

Biblioteksloven fortæller at “bibliotekets formål skal opfyldes gennem kvalitet, alsidighed og aktualitet ved udvælgelse af det materiale, der stilles til rådighed”. Vi forstår at fortolke biblioteksloven bredt. Heldigvis. Materiale er ikke kun bøger. Heldigvis. Materiale for biblioteker og bibliotekarer forståes anno 2015 som VIDEN.

Vi har brede skuldre og høj tolerancetærskel på bibliotekerne. Vi svarer på alt og siger aldrig nej. Det har vi en årelang tradition for. Vi møder den brede hoben og de skal være så velkomne – uanset om de kommer for at strikke, læse avisen, tjekke mail eller finde tilbage på sporet på den digitale motorvej.

Jeg vælger ikke guilliotinen!

Beklager Weekendavisen – I tabte mig lige der og ikke kun fordi jeg som bibliotekar føler mig trådt på. Hvorfor håne og nedgøre en stand – uden refleksion eller budskab? Ingen stand fortjener dette. Hvad er den gode historie her og hvad er mon meningen?`Ja udlånstallet falder og er ønsket at vi skal lægge os fladt ned og afvente guilliotinen eller skal vi tage kampen op og tænke litteratur, information og videndeling på helt nye måder?

2015-07-06 20.49.41

Hermed et kæmpe skulderklap til en samlet stolt bibliotekarstand, der hver dag gør en kæmpe indsats, trods besparelser og udmagrede biblioteksbudgetter. En stand befolket med ildsjæle, der møder borgere hver dag i bogbusser og på små og store biblioteker. Bringer viden ud, værner om kulturen og aldrig siger nej, når der bliver spurgt om hjælp til at navigere.

Bibliotekarer og biblioteker anno 2015 – ikke de overflødige men de uundværlige!

Måske du ikke er enig og det forventer jeg heller ikke. Lad os gerne få en debat. Måske du ikke bruger biblioteker – men måske du nu kommer til det? Det kunne jeg håbe.

Jeg elsker mit fag – og kunne ikke lade være. Tak fordi du læste med.

0 0 vote
Article Rating

  •  
  •  
  •  
  •  
  •